Despre cookie-uri si dreptul la intimitate, in online

Ultimii ani au adus o serie de schimbari majore in felul in care online-ul functioneza - multe dintre acestea privesc modalitatiile de marketing si de analiza a traficului pe site-uri, ori comportamentul vizitatorilor. Lucrurile acestea se intamplau pana nu demult in mod implicit, by default - fara ca utilizatorul unui site (magazin online, blog etc) sa fie informat sau ii se cerea acceptul. Aceste operatiuni se realizeaza prin stocarea sau preluarea unor informatii din calculatorul utilizatorului (sau orice alt dispozitiv de tip tableta, smartphone) - prin intermediul unor fisiere de tip cookies. In acest context al dreptului la intimitate si viata privata, autoritatile europene au initiat legi care sa asigure transparenta detinatorilor de site-uri fata de utilizatori.

Despre cookies

Aproape toate site-urile folosesc astfel de cookies - o tehnologie des intalnita, utilizata pentru a tine minte comportamentul online al unui vizitator; in mod practic, acestea ajuta la login, la amintirea preferintelor, la adaugarea produselor in cos, la a urmari navigarea. Lucrul acesta se mai refera la targetarea clientilor cu reclame care i-ar putea interesa, la unelte ca Google Analytics, cat si la plugin-urile social media (precum butoanele de Facebook like). Aceasta colectare de date se refera la istoricul de navigare si la preferintele exprimate ale user-ului. Exista insa mai multe categorii de cookie-uri, dintre care primele mentionate aici nu intra sub incidenta legii: - cookies strict necesare pentru functionarea site-ului (utilizate pentru inregistrare, completarea formularelor, cosul de cumparaturi etc); acestea nu stocheaza informatii confidentiale - cookies pentru imbunatatirea performantei - ele masoara traficul si performanta site-ului, fiind parte a aplicatiilor special create pentru astfel de monitorizari sau statistici - cookies pentru publicitate/ale furnizorilor de publicitate - cookies de geotargetting - cookies de securitate, precum cele transmise prin HTTPS (intalnite la paginile de finalizare a comenzii) Acestea se clasifica in cookie-uri de sesiune (ce se pastreaza pana la delogare sau iesirea de pe site) si cookie-uri persistente (ce se stocheaza in calculator).

Dreptul utilizatorilor la intimitate

Legile initiata de Comisia Europeana in anul 2012 (cat si directivele mai recente, din 2005, referitoare la protectia datelor si dreptul la intimitate pe internet) au starnit o serie de reactii puternice, din partea industriei de marketing si publicitate online, atat la nivel international cat si national. Aceste legi il au in centru pe utilizatorul de internet - pe de o parte sporindu-i intimitatea, facand in acelasi timp ca alte companii sau organizatii sa nu mai poata obtine informatii despre acestia fara ca ei sa fie informati in prealabil. Cu siguranta, dreptul cetatenilor romani si europeni la intimitate este esential, insa daunele acestor modificari pot fi resimtite intr-un mod foarte drastic de catre detinatorii de afaceri online, si nu numai. Cum s-a reusit implementare acestor legi, concret? In mod practic, e necesar ca fiecare utilizator sa isi exprime clar acordul de a naviga pe site, acceptand cookie-urile aferente. Acest lucru se realizeaza la accesarea site-ului, printr-o fereastra de tip pop-up care sa ii aduca la cunostiinta vizitatorului acest lucru. Daca raspunsul vizitatorului va fi afirmativ, nu va mai trebui sa confirme si cand ajunge pe alte pagini ale aceluiasi site. Insa daca nu o face, fereastra va reaparea, in continuu. La Sillweb, utilizam cookie-uri atat pentru functionarea site-ului nostru, cat si pentru magazinele online pe care le dezvoltam. Mai mult decat atat, modul in care acestea sunt implementate, setate sau intra in interactiune cu vizitatorii sau clientii creeaza un cadru in care vanzarile sa creasca, cosul de cumparaturi si finalizarea comenzii fiind puncte esentiale in acest traseu. Securitatea tuturor participantilor in acest proces este o valoare pe care punem mare accent, de altfel. Transparenta, in egala masura, este o trasatura pe care mizam, in relatia cu toti clientii sau colaboratorii nostri. Pentru o functionalitate cat mai ridicata calitativ a site-urilor, cat si pentru o experienta de navigare cat mai placuta, cookie-urile au devenit in ultimii ani o parte integranta, indispensabila am putea spune, a comertului online si a internetului, in general. Ele sunt extrem de folositoare, ajungand sa opereze in moduri ce dau noi semnificatii conceptului de personalizare si de interactivitate. Mai mult decat atat, ele pot opera pentru a afisa reclame cat mai elocvente, bazate pe interesele si comportamentul utilizatorului. In concluzie, aceste cookie-uri asigura o eficienta mai mare in procesul de vanzare, facilitand navigarea si cautarile vizitatorului. In acelasi timp, ele nu influenteaza vulnerabilitatea datelor si informatiilor personale, atunci cand sunt folosite programe antispyware si browsere de internet cu update-ul la zi. Modul in care acestea interactioneaza cu utilizatorul pot fi setate prin functiile de preferinta si particularizari, ale fiecarui browser in parte.